Opis produktu z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI) – pieśń przyszłości, czy współczesne realia?

Jedni uważają ją za zagrożenie dla roli człowieka, inni upatrują w niej ratunku dla świata. Sztuczna Inteligencja rozwija się na naszych oczach, a jej zastosowania widać już niemal w każdym aspekcie życia. W ostatnich latach AI przeszło do poziomu, na który wcześniej nie-ludzie nie mieli dostępu – rozpoczęło prace twórcze. W zasadzie to nie do końca twórcze, bo bazujące po prostu na olbrzymich ilościach danych, jednak łudząco przypominające zmyślne kreowanie. Sztuczna Inteligencja służy dziś nie tylko do testowania ludzkich granic i pokonywania szachowych mistrzów. Może stanowić także realną pomoc w codziennej pracy. Dowiedz się, jak z jej wykorzystaniem tworzyć opisy produktów (i nie tylko) i oszczędzać czas oraz pieniądze.

autor
Konrad Orzechowski

Spis treści:

Chcesz wiedzieć więcej o opisach produktów? Zajrzyj do jednego z artykułów w tym temacie na naszym blogu:

Co to jest Sztuczna Inteligencja (AI)?

sztuczna-inteligencja-przyklady.webp

Sztuczna Inteligencja to systemy, rozwiązania lub maszyny naśladujące swoim działaniem proces myślenia człowieka. Systemy te rozwijają się wraz z czasem i ilością przetwarzanych danych. Proces ten nazywa się uczeniem.

Proces uczenia się AI bazuje na zbieraniu i następnym przetwarzaniu olbrzymich ilości danych. Dzięki nim program może odwzorować w jak najdokładniejszym stopniu działania prawdziwego człowieka. Nie ma jednak na celu całkowitego zastąpienia go.

AI ma za zadanie stanowić realne wsparcie w naszej codziennej pracy. Wykonuje za nas pewne czynności, zwiększa potencjał ludzki i pomaga poprawiać osiągane efekty. Jego algorytmy są stale udoskonalane i podczas korzystania z systemów bazujących na Sztucznej Inteligencji wciąż musimy trzymać rękę na pulsie. Wymagają one bowiem dostarczania danych i nanoszenia poprawek, w celu wychwycenia pewnych wzorców.

Kolejnym ograniczeniem AI jest kwestia swobody korzystania z języka polskiego. Początkowo algorytmy projektowane były w języku angielskim i przy tłumaczeniu komunikatów mogą pojawiać się błędy.

Nie zmienia to jednak faktu, że Sztuczna Inteligencja już dziś może odciążyć w pracy m.in. działy marketingu w firmach. Uwalnia ich czas i pomaga wykonywać niektóre czynności szybciej oraz skuteczniej.

Sztuczna Inteligencja w marketingu

sztuczna-inteligencja-w-marketingu.webp

Marketing jest szczególnie wdzięczną dziedziną, jeśli chodzi o wykorzystanie Sztucznej Inteligencji. W zakresie obowiązków tego działu znajduje się mnóstwo czynności, w których AI może pomóc.

Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że programy na niej bazujące znakomicie rozpoznają zachowania ludzkie i uczą się na nie reagować. A przecież właśnie taka jest rola marketingu w firmach. AI jest w stanie skutecznie komunikować się z osobą po drugiej stronie ekranu, łudząco przypominając przy tym człowieka. W zależności od otrzymanego polecenia może wspierać komunikację, odpowiadać na pytania czy wyjaśniać złożone zagadnienia. Dobrze zaprojektowane analizuje dane, na podstawie których rozpoznaje intencje i potrzeby użytkownika, a następnie na nie reaguje. Poza działalnością stricte operacyjną może też stanowić wsparcie w tworzeniu strategii (np. contentu) czy optymalizacji SEO.

Co więcej – może modyfikować stronę internetową czy komunikaty reklamowe w zależności od czytającego je użytkownika. W ten sposób zwiększa szanse na konwersję. Potencjał tych rozwiązań jest niemal niewyczerpany i z pewnością wraz z upływem czasu AI będzie przed nami odkrywało kolejne karty.

Sztuczna Inteligencja – przykłady zastosowania: opis produktu i nie tylko

Do czego można wykorzystać Sztuczną Inteligencję w marketingu? Pierwszy pomysł jej zastosowania to tworzenie opisów produktów. W przypadku, kiedy masz ich w ofercie setki lub nawet tysiące, działanie to może się okazać nieocenione. Więcej o tym zagadnieniu piszemy w dalszej części artykułu.

Poza opisami algorytmy AI mogą dla nas tworzyć:

  • Opisy kategorii – krótkie teksty o grupie produktowej, umieszczane w e-sklepie na podstronie kategorii.
  • Opisy meta – bogate w frazy kluczowe pod SEO oraz spełniające wymagania Google.
  • Wpisy blogowe – merytoryczne treści, bazujące na szeroko pojętej wiedzy z internetu.
  • Sekcje Q&A na stronach – wychwytując często powtarzające się pytania i tworząc odpowiedzi lub odpowiadając na pytania, które wpiszesz sam.
  • Formularze zgody – proste formularze, np. dotyczące RODO czy przechowywania cookies.
  • Chatboty – rozmawiające z użytkownikiem np. w mediach społecznościowych lub na stronie internetowej.

Dlaczego warto wykorzystać Sztuczną Inteligencję w marketingu?

  • Możliwość tworzenia tekstów nawet przez osoby, które nie mają do tego zdolności

AI nie zastąpi w pełni copywritera, ale pomoże tworzyć proste, funkcjonalne treści dla użytkownika.

  • Oszczędność czasu

Możliwość wygenerowania setek tekstów w krótkim czasie lub „poproszenie” AI o przejęcie początkowej komunikacji z klientem i uwolnienie potencjału człowieka na jednoczesne zajęcie się czymś innym.

  • Zbudowanie wizerunku eksperta

Wygenerowanie przy pomocy AI merytorycznych artykułów na bloga uwiarygodni Cię w oczach klientów.

  • Pomoc w nudnych, mechanicznych czynnościach

Możliwość zajęcia się bardziej kreatywnymi czynnościami i „oddelegowania” mechanicznych prac programowi.

  • Personalizacja treści pod użytkownika

Możliwość automatycznej modyfikacji treści na stronie w zależności od użytkownika.

  • Wsparcie w działaniach SEO

Programy mogą generować teksty zgodne z wytycznymi wyszukiwarek. Należy tu jednak być ostrożnym. Wygenerowanie 100 artykułów na bloga w jeden dzień wzbudzi czujność Google i może przyczynić się do nałożenia kar dla stronę.

To tylko niektóre z pomysłów na wykorzystanie Sztucznej Inteligencji i argumentów przemawiających za użyciem AI w dziale marketingu. Oparte o nie programy przyniosą największe efekty wtedy, gdy będziesz dobrze wiedział, do czego chcesz ich użyć. Możesz wówczas wybrać oprogramowanie odpowiadające na potrzeby Twojej firmy i zaprogramować je tak, by stanowiło realną pomoc w pracy.

Jak napisać opis produktu?

Żeby swobodnie korzystać z narzędzi do AI copywritingu przy pisaniu opisów produktów, trzeba mieć pojęcie, w jaki sposób w ogóle takie opisy powinno się tworzyć.

Sztuczna Inteligencja, żeby przynosiła pożądane efekty, musi otrzymać wsad merytoryczny oraz być kontrolowana. Należy również, na początku pracy z tekstem, określić jego konstrukcję, rozkład sekcji i strukturę informacji. Bez tego nie będzie wiedziała, czy każesz jej napisać artykuł, post do mediów społecznościowych, maila czy właśnie opis produktu.

Dobry opis produktu odpowiada na potrzeby i pytania czytającego go użytkownika i rozwiewa jego potencjalne obawy. Jest kompletny, szczegółowy, ale nie przegadany. Ważne są merytoryka oraz sprawne wykorzystanie języka korzyści.

Zobacz nasz artykuł o tym, jak stworzyć idealny opis produktu i jakie informacje powinny się w nim znaleźć.

FormularzID

Jak napisać opis produktu przy wykorzystaniu Sztucznej Inteligencji w 5 krokach?

Mówiąc o AI copywritingu, myślimy o algorytmie GPT-3, bo to właśnie on odpowiada za generowanie tekstów zbliżonych do stylu pisania człowieka. Sztuczna Inteligencja może ułatwić tworzenie opisów produktów, jednak należy mieć na uwadze kilka kwestii, żeby sprawnie z niej korzystać.

Poznaj 5 kroków tworzenia opisów produktów z wykorzystaniem AI.

Krok 1: Opisowy tytuł i informacje wstępne

Na początku pracy z narzędziem określ, jaki typ treści przygotowujesz. Inaczej pisze się opis produktu, inaczej artykuł, a jeszcze inaczej ulotkę. Aby nie pozostawiać wątpliwości, zacznij od opisowego tytułu, np. „Opis produktu: elektryczna maszynka do golenia”.

Poza tym program musi otrzymać dane do przygotowania opisu produktu. Nie wie bowiem, co dokładnie masz na myśli. Warto wówczas na górze tekstu wypisać jego cechy (np. kolor, wielkość, strukturę itd.) i kazać asystentowi stworzyć opis na ich podstawie.

Krok 2: Układ treści

Pamiętaj, że narzędzie nie zrobi wszystkiego za Ciebie. Musisz kontrolować merytorykę przygotowywanych treści, a także narzucić mu strukturę tekstu. W tym celu zaprojektuj kolejne sekcje opisu produktu, korzystając np. z wiedzy z artykułu podlinkowanego wyżej w tym wpisie.

Możesz także poprosić asystenta contentu o stworzenie takiej struktury. Wydanie komendy „stwórz nagłówki do opisu produktu XYZ” sprawi, że program wykona za Ciebie część pracy. Możesz również poprosić go, by były to nagłówki SEO, czyli zawierające często wyszukiwane słowa kluczowe („zaproponuj 4 nagłówki do opisu produktu…”).

Krok 3: Proste, zrozumiałe polecenia i metoda małych kroków

Z reguły nie jest tak, że Sztuczna Inteligencja napisze tekst w całości za Ciebie. Jeśli masz już określoną strukturę opisu (Krok 2), wówczas po kolei, sekcja po sekcji, wydawaj asystentowi polecenia uzupełniania tych sekcji.

Stosuj precyzyjne komendy i zapytania (np. „zaproponuj wstęp do…”, „napisz opis cech produktu:…”, „sparafrazuj tekst:…”, „wymień w punktach…”, „napisz dla kogo będzie odpowiedni produkt…" itd.). Możesz także wykorzystywać skróty klawiszowe. Popularny już wśród osób korzystających z AI (i działający w większości aplikacji) to ctrl+enter (oznaczający polecenie wygenerowania tekstu).

Często pomocne może się okazać rozpoczęcie pisania zdania, żeby program zrozumiał Twoją intencję, a następnie wciśnięcie wspomnianej kombinacji klawiszy, żeby tekst został dokończony.

Krok 4: Poprawianie błędów

Do napisania dobrego tekstu z wykorzystaniem AI niezbędna będzie znajomość merytoryczna tematu. Programy AI wykorzystują uczenie maszynowe i może zdarzyć się tak, że stworzone przez nie treści trzeba będzie poprawiać.

Jeśli zaproponowany tekst odbiega od efektu, jaki chciałeś uzyskać, usuń go i wydaj polecenie przygotowania go jeszcze raz. Jeśli w tekście znajdują się błędy (np. stylistyczne czy językowe) wyłapuj je i poprawiaj od razu. W sytuacji, gdy algorytm zauważy błędny wzorzec, może go powtarzać już do samego końca tekstu.

Im więcej błędów poprawisz, tym mądrzejszy stanie się algorytm.

Krok 5: Kolejne wersje opisów (reformaty)

Kiedy już przygotujesz opis bazowy, możesz na jego podstawie stworzyć kilka kolejnych wersji dla różnych e-sklepów, żeby nie narażać się na duplikację treści. W tym celu użyj polecenia „sparafrazuj tekst”.

Jeśli z kolei masz w ofercie produkty różniące się tylko poszczególnymi niuansami, użyj pierwszego opisu jako bazowego i poprawiaj jedynie niektóre fragmenty.

Programy do pisania AI

ai-copywriting-narzedzia.webp

Przykładowe rozwiązania AI na polskim rynku:

  • ChatGPT
  • Simplified
  • Asystent Contentu od Semstorm
  • Content Editor od Surfer SEO
  • Rytr
  • Writesonic
  • Contadu

Na potrzeby tego artykułu (ale też jako pomoc w codziennej pracy) wykorzystywaliśmy rozwiązanie 2 – narzędzie Semstorm i jego Asystenta Contentu. Jeśli chciałbyś wypróbować to rozwiązanie, możesz to zrobić na ich stronie. Z kolei w celu dokładniejszego zrozumienia, jak AI działa w praktyce, odsyłam Cię do bardzo ciekawego webinaru, podczas którego sposób działania Asystenta Contentu był omawiany na żywo.

Webinar Semstorm o generowaniu treści przy pomocy Sztucznej Inteligencji

Dowiedz się więcej o kartach produktów w e-commerce - najważniejszym elemencie ścieżki zakupowej klienta w internecie:

Karta produktu - poznaj fundament e-sklepu

Materiały powiązane

Sprawdź jak możemy wesprzeć Twoją markę w e‑commerce

Umów się z naszym specjalistą na bezpłatną konsultację.